A buszon...

 2009.11.07. 06:24

A tucsoni tömegközlekedésre tényleg kár szót vesztegetni, mert effektíve nem létezik. Pontosabban „valami van, de nem az igazi, de majd lesz valahogy”, járhat a fejünkben, mikoris mozgáskorlátozottként (ez amerikai városokban már akkor is kijelenthető, ha semmilyen fizikai problémánk nincs, csupán nem rendelkezünk személygépjárművel) megpróbálunk eljutni A-ból B-be. Eme tevékenységünk során közbe kell iktatnunk C-t és D-t is, azaz a busszal való közlekedés két végpontját. Ha rápillantunk a város egyetlen szolgáltatójának térképére, és nem feledkezünk meg a léptékről, akkor hamar láthatjuk, hogy a Pesten megszokottal ellentétben A és C, illetve B és D könnyedén lehet egymástól 1-2 kilométerre is… Ebből kifolyólag csak végszükség esetén élek eme remek rendszerrel, kivétel a hétfői egyetem-foci vonalat, amikor is a 20-as járat szolgáltatásait veszem igénybe a campus és az I-10 – Grant sarok közt (25 perc). Tanulságos szociológia élménnyel azonban még ez a heti 1 út is szolgált! 

/A nap zenéje egy amatőr buszozós rap:/

 

A történet az első utazással kezdődött. A BKV-val ellentétben itt elkerülhetetlen a sofőrrel való kapcsolatfelvétel, mivel felszállás csak az első ajtón lehetséges, ahol egy sofőr melletti automatán vagy lehúzzuk a bérletet, vagy a pontos összeget behajigálva megkapjuk vonaljegyünket (1,25$) esetleg napi jegyünket (korlátlan használat éjfélig 3$-ért). Rögvest érezhetjük, hogy a 7-es busz forgalmával nem összemérhető az embermennyiség. Érdekes is lenne a rendszer a Móriczon mondjuk…   

Első alkalommal biztosra mentem, és érdeklődtem afelől, hogy jó fele tartok-e, illetve megkértem az illetékest, hogy a megfelelő megállóban szóljon majd, mert nem ismerem a helyet. A sofőr – nevezzük mondjuk Claire-nek – egy közepesen megtermett, 40-50 közti az átlagnál roppant mód beszédesebb dominánsan fekete, de egészen biztosan fehér és latin vérrel is rendelkező nő volt. Minekutána minden erölködésem ellenére már félhomályban 200 méterről is lerí, hogy nem vagyok amerikai - ezért tulajdonképpen a megszólalásom már nem is szükséges ennek igazolására -, így hamar elhangzott a kérdés, honnan jöttem. A beszélgetés egészen a megállóig tartott nagy vidámságban, és elég komolyan koncentrálnom kellett, hogy el ne veszítsem a társalgás folyamát. Nohát gondoltam: otthon - ahol egy buszozás csúcsforgalomban kb. megérteti az emberrel az ámokfutó lövöldözők gondolatvilágát, és csak az tarja vissza a hasonló cselekedetektől, hogy nincs oldalán egy AK - ez nem túl gyakran fordul elő. 

Az elkövetkező héten (hangsúlyozom, heti egyszer utazom), már mosolyogva rám is köszönt Claire. Majd a helyemen ülve láttam, hogy nem vagyok kivételezett helyzetben, minden utast hasonlóan lelkesen, nevén üdvözöl. Egy alkalommal egyik házibuli utáni hétfőn éppen együtt utaztunk Jaselyn-nel (aki rendszeresen beszél honfitársával, DC-vel a Facebook jóvoltából), akivel ott találkoztam hétvégén, és órarendje meg lakhelye miatt ugyanezzel a járattal jár hétfőnként. Mindeközben természetesen Claire is belefolyt a beszélgetésbe. Ezt követően 2 hétre kimaradtam a fociból, mert megküzdöttem otthon a H1N1-el. 

2 hét kihagyást követően érkeztem ismét a 20-as buszhoz ezen a hétfőn. Claire nagy mosollyal üdvözölt, majd elkerekedett a szemem: 

„Óóó, hi David!! Végre, jobban vagy? Már aggódtam, hogy 2-szer is kimaradtál. Sikerült meggyógyulni?” 

Mi van? Gondoltam magamban… Nemhogy emlékszik rám, de azt is tudja, hogy beteg voltam? Most ezt jól értettem? A nagy meglepetésben vissza is kérdeztem, honnan ered az info. Első héten hiányolt, majd amikor látta, hogy következőn sem megyek, megkérdezte Jaselyn-t mi van velem… Hagyok időt, hogy átmenjen: egy tömegközlekedésen dolgozó buszsofőrről beszélünk, akinek ráadásul a műszakja vége felé járunk, mert mint megtudtam, ez a 17 órás járat az utolsója az adott napon… 

Ez után megint jött a mindenféléről való beszélgetés, élen a kedvenc témával: egészségügyi rendszer Európában és Amerikában. Kicsit nehéz lesz visszaszokni a rideg valóságba otthon ennyi nyakigérő rózsaszín cukorszirup után, ami itt a közszférában éri az embert buszon, hivatalban, pénztárnál, postán, bankban, stb.

 

Címkék: busz szemlélet tucson bukott sztereotípia

A bejegyzés trackback címe:

https://arizona.blog.hu/api/trackback/id/tr81506247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bolee 2009.11.08. 18:52:25

btw ha a következő posztokba raksz csöcsöket és vmi alkoholos témát akkor garantált az index címlap:)

feltéve hogy ez cél

_Maverick · http://newdeal.blog.hu 2009.11.08. 19:08:30

@Bolee: Ebben abszolút van igazság, néha alaposan felidegel, hogy egyes "cikkek" - használjuk ezt a szót - hogy kerülhetnek ki főoldalra... De beleolvasva a kommentekbe hamar kiderül miért is...

Lehet egyszer ki kéne próbálni egy olyan blog írását, ami semmi konkrétról nem szól, csak meg akarja célozni a több 100 komment elérését. Szerintem pofonegyszerű lenne.:)

grus 2011.07.13. 14:54:05

Én a campuson a Wells Fargoban nyitottam számlát és akárhányszor arra jártam (volt hogy egy hónap kieséssel), mindig rámköszönt a fickó, akinél a papírokat intéztem. Első pár alkalommal meglepődtem, de aztán könnyen hozzászoktam :)
süti beállítások módosítása